Te-ai gândit vreodată care este primul lucru pe care un vizitator îl sesizează la un website? Antetul? Logo-ul? Titlul? Răspunsul nu stă în niciunul dintre acestea, ci în viteza de încărcare. Înainte ca un vizitator să vadă conținutul, va fi atent la încărcarea site-ului. El dorește ca timpul de așteptare să fie cât mai scurt posibil, ba chiar să nu existe, totul să se miște instant. Dacă nu, va pleca și acest lucru va avea impact asupra ratelor de conversie. Pe lângă asta, un site lent este capabil să provoace și alte probleme: crește rata de respingere (bounce rate), face website-ul mai greu de accesat, oferă o experiență mai săracă pentru vizitatori și, poate cel mai important, scade în clasamentul motoarelor de căutare. Prin urmare, în această postare, vom analiza importanța vitezei de încărcare a unui site.
1. Google folosește viteza site-ului ca factor de rankare
Scopul motorului de căutare Google este să plaseze în paginile sale rezultate cât mai relevante. Asta înseamnă că, pe lângă mulți alți factori, viteza de încărcare joacă un rol foarte important; mai ales pentru faptul că dacă aceasta este una foarte proastă, site-ul în cauză nu va mai fi plasat la vedere. Deci, chiar dacă există conținut de calitate, rankarea poate să difere. Lucru care ar putea să rezulte în trafic și conversii mai mici.
Ba mai mult, asta se aplică și căutărilor efectuate pe telefoane mobile, precum și pe computere, astfel încât, dacă un website funcționează bine pe desktop, iar pe mobil este lent, clasarea va fi una dezavantajoasă.
2. Viteza site-ului afectează modul în care site-ul este indexat
Dacă dorești ca întregul conținut al site-ului tău să poată fi găsit pe internet, motoarele de căutare trebuie să-l identifice. Acest proces se realizează prin ceea ce este cunoscut drept crawling, unde mai mulți roboți accesează site-ul pentru a urma toate link-urile până când vor face un inventar al fiecărei pagini pe care le pot găsi. Acestea și conținutul lor sunt apoi indexate în așa fel încât să apară în motoarele de căutare.
Procesul are la bază trimiterea unor cereri către serverul unde este găzduit site-ul în cauză, lucru ce consumă anumite resurse pentru a trimite răspuns înapoi. Dacă totul are loc cu întârzieri, atunci motoarele de căutare nu vor trimite prea mulți utilizatori pe site, știind că acesta se mișcă greu. Prin urmare, multe linkuri nu vor fi indexate.
Asta nu ar trebui să fie o mare problemă pentru site-urile mici, însă, dacă e vorba de ceva mai complex care adaugă constant conținut nou sau dacă are deja o cantitate semnificativă de conținut mai vechi, ar putea fi o problemă. O modalitate de a crește eficiența este prin îmbunătățirea structurii site-ului. Șterge conținutul vechi, rectifică orice link indisponibil, redirecționează ce este necesar, ordonează meniurile și categoriile. Acest lucru va reduce din legăturile inutile pe care un motor de căutare trebuie să le parcurgă, astfel încât să se poată concentra asupra conținutului care contează.
3. Site-urile mai rapide au rate de conversie mai bune
În timp ce studiile asupra efectelor vitezei site-ului vin cu cifre diferite, toate sunt de acord asupra unui singur lucru: cu cât un site este mai rapid, cu atât ratele de conversie sunt mai mari. HubSpot a analizat 12 studii de caz diferite și a arătat că o întârziere de 1 secundă a timpilor de încărcare reduce conversia și veniturile cu 7% iar vizualizările paginii cu 11%. Rezultate sunt similare și pentru ratele de respingere: cu cât timpul de încărcare este mai rapid, cu atât rata este mai mică. O pagină care s-a încărcat în 9,9 secunde a avut o rată de respingere de 58%, comparativ cu 12,8% pentru o pagină care s-a încărcat în 2,4 secunde.
Acest lucru arată că și cea mai mică întârziere poate afecta o afacere sau un proiect online. Pur și simplu, cu cât oamenii trebuie să aștepte mai mult, cu atât mai puțini dintre ei vor rămâne până se termină loading-ul. Pentru a rămâne competitiv, trebuie să ai un site web care se încarcă mai rapid decât cel al concurenților.
4. Un site web mai rapid este egal cu utilizatori mai fericiți
Dacă dorești ca vizitatorii să rămână până când achiziționează ceva, trebuie să le oferi o experiență plăcută. Mai ales dacă dorești să păstrezi acești clienți pe termen lung. Studiile arată că viteza site-ului este o parte integrantă a creării unei experiențe bune a utilizatorului – acesta este motivul pentru care Google acordă atât de multă importanță atunci când clasează site-uri în ierarhia sa. Prin urmare, statisticile pentru rata de conversie și rata de retenție vor fi mai sporite.
Pentru a îmbunătăți reputația unui brand în online și pentru a obține loialitatea clienților, e necesar să verifici constant și să îmbunătățești viteza website-ului, în special, datorită faptului că tehnologiile evoluează.
Cum să îmbunătățești viteza de încărcare a unui site
Prima etapă, pentru oricine dorește să-și facă site-ul mai rapid, e analiza timpilor de încărcare, atât pe desktop cât și pe mobil, pentru a vedea unde trebuie să se implementeze îmbunătățirile. Acest lucru se poate afla cu ușurință folosind instrumentul gratuit Google PageSpeed Insights. Cu cât nota afișată este mai mare, cu atât e mai bine. Iar pe lângă această valoare, vor fi identificate și problemele care determină încetinirea site-ului, listate pentru a fi rezolvate. Ele vor include lucruri precum: memoria cache, compresia GZIP, optimizarea imaginilor, etc.
O altă problemă care vă poate afecta timpii de încărcare este performanța serverului. Acest lucru se poate datora firmei care oferă servicii de hosting sau dacă folosești un plan de găzduire shared (vecinii pot consuma resurse la maxim, inclusiv pe ale tale), fie dacă instalarea a fost configurată prost.
Concluzie
După cum ai observat, o viteză proastă de încărcare poate să afecteze un site în diferite moduri: scăderea în clasamentul unui motor de căutare, neindexarea paginilor, reducerea ratelor de conversie și a veniturilor, impactul negativ asupra experienței utilizatorului. Sperăm că informațiile oferite aici îți sunt de folos, prin urmare dorim să tratezi cu o importanță deosebită acest aspect deoarece îți poate aduce avantaje pe măsură.