Cum să îți securizezi website-ul

În cele mai multe cazuri, majoritatea persoanelor care dețin un business au și un website destinat clienților din mediul online. Având în vedere că acesta reprezintă o parte importantă a oricărei afaceri, protejarea sa împotriva hackerilor este una dintre cele mai fundamentale priorități.

Atacatorii cibernetici din zilele noastre au ca țintă site-urile prost securizate. Acest lucru se datorează faptului că tehnologia le permite să-și desfășoare activitatea într-un mod foarte eficient și cât mai anonim. Statistic vorbind, o investigație realizată de Verizon în anul 2019 susține că 43% din afacerile mici s-au confruntat cu furtul de date private.

Întrebarea pe care trebuie să ți-o pui, în acest caz, este ce s-ar putea întâmpla dacă ai fi tu în această situație. Ce s-ar întâmpla dacă ai pierde informații cunoscute doar de tine și clienți?

Simplu, business-ul ți-ar fi distrus.

Există multe repercusiuni, printre care: reputația poate fi afectată, clienții își pierd încrederea, afacerea este amendată, etc.

Așadar, cum poți evita sau cel puțin reduce șansele de a cădea victimă unui astfel de atac? Pentru faptul că încă nu există o cale garantată, este recomandat, cel puțin, să aplici următoarele strategii pentru a minimiza șansele de a fi victimă.

1. Alege un furnizor de hosting cu reputație bună

Orice website este găzduit pe un server furnizat de o companie – care poate fi și hackuit. Din păcate, nu poți controla situația și nu poți ști cu exactitate cât de securizat e serverul respectiv, dar poți alege firma de hosting.

Cei care au o reputație în acest mediu online, nu vor oferi servicii de găzduire web fără o securitate bine pusă la punct. Așadar, în loc să mergi pe o variantă bazată doar pe niște prețuri atractive, gândește-te mai bine și alege ceva de încredere, cu o reputație bună și care este recomandat.

2. Asigură-te că domeniul nu este pe lista neagră Google

Atunci când Google consideră un domeniu ca fiind nepotrivit, el nu mai este afișat în căutări, iar lumea nu îl va mai putea accesa dacă folosește Google Chrome (cel mai popular browser), deoarece li se vor afișa o atenționare.

Dacă se întâmplă acest lucru, atunci vei pierde foarte mult trafic, ceea ce înseamnă că afacerea ta are de suferit.

De aceea, înainte de a cumpăra un domeniu, întotdeauna să verifici dacă se află pe lista neagră de la Google.

Pentru a face acest lucru, nu trebuie decât să cauți pe internet “is my website penalized”, accesezi primul url, inserezi domeniul și poți vedea care este statusul acestuia. Fie poți să-i cauți pe archive.org/web istoricul său și să vezi dacă a mai fost achiziționat în trecut de cineva și folosit în moduri nefirești.

În cazul în care domeniul găsit nu este considerat spam, atunci iată ce trebuie să pentru a nu fi penalizat:

  • Nu folosi tehnici de tip Black hat SEO
  • Acționează imediat dacă ai fost atacat sau infectat cu un malware. 
  • Nu folosi conținut plagiat sau interzis de către Google.

3. Instalează un serviciu de securitate/firewall

După cum știm, găzduirea asigură un grad de securitate, însă ține și de tine. Gândește-te la asta ca la o locuință. Degeaba ai un apartament într-un bloc sigur dacă ușa este deschisă.

E necesar să iei niște măsuri de protecție – începând cu instalarea unor servicii de securitate calitative. Iată care sunt beneficiile:

  • Scanează website-ul de malware și alte forme malițioase de cod și îl protejează de acestea;
  • Creează o copie de rezervă. Asta înseamnă că indiferent de ce s-a întâmpla, există un backup care să restituie totul în limite normale;
  • Îți repară site-ul în caz de atac cibernetic.

4. Actualizează pagina de conectare la CMS

Ceea ce îți vom zice mai jos se aplică la WordPress dar același concept este valabil la oricare CMS.

Dacă folosești un content management system (CMS) precum WordPress, ai nevoie să protejezi pagina de login și să o faci mai greu de accesat.

În prezent, toată lumea știe care este adresa implicită de conectare: siteultau.ro/wp-admin sau siteultau.ro/wp-login.php. În loc să o folosești pe aceasta, poți instala foarte ușor plugin-ul WPS Hide Login pentru a schimba linkul în cauză cu ceva mult mai greu de aflat.

Doar că, asta nu e tot. Trebuie să schimbi și numele de utilizator “admin”, în cazul în care nu ai făcut-o de la început. Nu trebuie decât să intri la Account Settings și să modifici username-ul.

5. Activează autentificarea cu doi factori

Dacă mai multe persoane dețin acces la site, înseamnă că hackerii au mai multe ținte disponibile în vizor.

Pentru a proteja un site de această vulnerabilitate, poți activa autentificarea cu doi factori (2FA). Prin intermediul său, utilizatorii nu doar că vor fi nevoiți să introducă o parolă dar și un cod suplimentar (primit pe telefon sau email).

Prin urmare, în cazul în care parola ajunge pe mâna hackerilor, aceștia nu au ce să facă cu ea dacă nu pot face rost și de codul 2FA (care se schimbă de fiecare dată când te conectezi).

Acum că ai înțeles ce face această funcție, iată cum să o activezi:

1.Prin cPanel sau furnizorul de hosting:

Astăzi, majoritatea furnizorilor oferă un panou de control web precum cPanel. Scopul unuia este de a permite clienților să-și gestioneze serverul așa cum doresc și au nevoie.

Odată ce l-ai accesat, poți să activezi autentificarea cu doi factori de acolo. Dacă nu știi cum se face, atunci contactează suportul pentru a-ți oferi o mână de ajutor.

2. Prin intermediul unui plugin:

Dacă folosești un CMS, atunci instalarea este mult mai ușoară de efectuat decât prin metoda menționată anterior, iar procedura este aceeași ca la orice instalare a unui plugin.

6. Instalează un certificat SSL

Website-ul nu este doar un cod aflat într-o cutie metalică plină de circuite, ci e un canal de comunicare prin intermediul căruia informația circulă între acesta și vizitator.

De exemplu, pentru un magazin de tip eCommerce, clienții își vor introduce datele personale precum o adresă de email, informațiile legate de card, locuință, etc. În schimb, magazinul oferă un tracking number pentru produsul cumpărat, un istoric cu ce s-a achiziționat în trecut și multe altele.

Acestea sunt ținta hackerilor și nu e întotdeauna nevoie ca ei să obțină acces la site pentru a face rost de ele.

Pentru a proteja fluxul de informații dintre afacerea ta și client, este recomandat să cumperi un certificat SSL. Acesta criptează (codifică) toate datele care circulă.

Înainte de asta, trebuie să verifici dacă ai deja unul, deoarece multe găzduiri web le oferă și implementează gratuit.

Așadar, deschide-ți site-ul în browser și uită-te dacă există un lacăt verde în bara de adrese. În cazul în care acesta se află acolo și cu prefixul https:// înainte URL-ului, atunci înseamnă că deja deții un certificat de tip SSL și e gata activat.

În caz contrar, dacă dorești să obții unul, cel mai bine ar fi să contactezi firma de hosting ca să te ajute cu toată procedura.

7. Folosește teme, plugin-uri și servicii din surse de încredere

Zilnic, atacurile cibernetice au loc într-un număr din ce în ce mai mare. Iar partea cea mai ironică este că acestea se bazează pe erori banale pe care multe companii nu le estimează corect gradul de periculozitate.

Asta înseamnă că temele vechi, serviciile sau plugin-urile de pe site-ul tău, care nu au fost actualizate de ceva timp, oferă o portiță de intrare persoanelor rău intenționate.

De aceea este necesar să te asiguri că fiecare software este la zi cu ultima versiune. În plus, nu uita să ștergi ceea ce nu a mai primit update sau a căror dezvoltatori au renunțat din a-l mai îmbunătăți.

Nu uita să folosești numai ce este de încredere și de la programatori cu reputație, chiar dacă te va costa mai mult. Prețul întotdeauna se justifică atunci când vine vorba de securitate.

8. Creează copii de siguranță regulat

Chiar și cel mai securizat website din lume este vulnerabil. Există o groază de intrări pe care hackerii le descoperă pe zi ce trece. 

Până și după implementarea celor mai avansate măsuri de securitate, vei avea nevoie să creezi o copie de siguranță la o anumită perioadă de timp astfel încât, dacă este atacat sau infectat, să nu-l pierzi.

Iată câteva dintre modurile prin care poți face un backup:

  1. Plugin/extensie: Dacă site-ul funcționează prin intermediul unui CMS, atunci va fi foarte ușor să găsești un plugin care să efectueze toată treaba.
  2. Furnizorului de găzduire: Cele mai multe companii de hosting oferă și funcția  de backup. Ca să fii sigur, întreabă personalul dacă are această opțiune sau poți vizita secțiunea de întrebări frecvente.
  3. Servicii terțe: În cazul în care dorești să folosești un serviciu independent, această variantă este foarte potrivită. Software-ul respectiv va face automat copiile de rezervă iar printr-un simplu click toate datele sunt restabilite.

Un aspect foarte important de luat în considerare este să te asiguri că backup-ul respectiv nu este compromis. Altminteri, nu va funcționa cum trebuie.

9. Actualizează sistemul de administrare al conținutului

Ultima și nu cea din urmă recomandare este să te asiguri că CMS-ul e actualizat la zi. Versiunile noi includ de obicei noi pachete de securitate și erori rezolvate, prin intermediul cărora hackerii ar fi putut să profite de ele.

Cea mai bună cale prin care poți fii la curent cu ultimele versiuni lansate ale unui CMS este să te abonezi la pagina sa de pe rețele de socializare sau cu un email la newsletter-ul blogului oficial.

Concluzie

Securitatea este esențială pentru orice website. Aceasta are ca scop protejarea datelor și a utilizatorilor împotriva infracțiunilor informatice sofisticate. Prin urmare, ea trebuie efectuată încă din faza incipientă a dezvoltării unei afaceri sau a unui proiect online.

4 Comments
  1. […] site-ul este găzduit pe serverul unui furnizor de web hosting , trebuie să te asiguri, de asemenea, că acesta îndeplinește un „Acord de prelucrare a […]

  2. […] unor servicii de găzduire web calitative poate face minuni în privința autorității unui site. Factorul care joacă un […]

  3. […] primordiale ce țin de un website. Ca ele să lucreze eficient, ai nevoie de un furnizor ce oferă servicii de hosting cât mai de calitate. Citind acest articol, sperăm că ai înțeles prin ce diferă o pagină de […]

  4. […] delivery network nu este gratuit, cu toate astea, unii furnizori de găzduire web au servicii CDN incluse în pachetele lor. Există, de altfel, plugin-uri care pot fi […]

    Leave a reply

    ReviewHosting